Výuka CH na SŠ vs. pohled učitelů z VŠ

Výuka CH na SŠ vs. pohled učitelů z VŠ

autor Host VŠCHT -
Počet odpovědí: 1

Dobrý den.

Jmenuji se Petr Křížek a učím chemii na gymnáziu v Tachově. Poslední dobou jsem aktivní na Facebooku a jsem překvapen zpětnou vazbou některých vyučujících z VŠ (mladých doktorandů - asistentů) na výuku názvosloví na ZŠ a SŠ. Celá diskuze je velmi zajímavá a pokud byste měli zájem, tak vám ji přepošlu (krizekp@gymtc.cz). Pokusím se o shrnutí: názvosloví anorganické (natož organické - vyjma triviálních názvů) není důležité, lpění na jeho důležitosti je zastaralé. Vůbec by se např.na SŠ neměly učit komplexní sloučeniny. Během diskuze došlo i na zastaralost používání Fehlingova činidla. 

Zrovna kontroluji příklady pro žáky na výpočet vzorce látky na základě jeho hmotnostních procent (zlomků). A uvědomuji si, že je to v době NMR apod. také velmi zastaralá látka.

Mnoho zastaralých metod má však tu výhodu, že skrze ně lze nahlédnout do podstaty chemických zákonitostí a dějů. (Např. zmíněné příklady ukazují souvislost mezi hmotností jednotlivých komponent a stavbou celé molekuly, nebo Fehlingovo činidlo umožňuje názorně předvést oxidaci aldeh. skupiny na karbox. projevující se redukcí měďnatých iontů na oxid měďný a ještě lépe, až na měď). Osobně se domnívám, že zmínění VŠ asistenti nebyli spokojeni s výukou na SŠ, protože se učili bez porozumění a výsledky jejich biflování se naprosto neslučují s praxí, se kterou se na VŠ setkávají.

Každopádně, vzhledem k překotnému vývoji oboru, je nutné provést podrobnější revizi učiva na SŠ pod supervizí pedagogů VŠ se zpětnou kontrolou a vazbou pedagogů ze SŠ.

Rád bych znal Váš názor.

Děkuji Křížek

V odpovědi na Host VŠCHT

Re: Výuka CH na SŠ vs. pohled učitelů z VŠ

autor Kateřina Rubešová -

Dobrý den,

mohu vám odpovědět pouze podle svých zkušeností z výuky na VŠ a je to můj osobní názor. S názory učících doktorandů, které popisujete, se nesetkávám. Jediné, s čím souhlasím, je, že se studenti na SŠ mnohdy asi učí chemii bez porozumění a pouze se biflují. Jsem daleka toho, říci, čí je to chyba, spíš bych chtěla říci, co je z pohledu vyučujícího v 1. ročníku VŠ důležité pro úspěch studentů, a to z pohledu anorganické chemie.

Za mě je to jednoznačně schopnost logického uvažování (nemůžu vypočítat hmotnost roztoku 1000 tun, když je to příklad z laboratoře; když se ptám na Ni+HBr, měl by student být schopen odvodit, že je to stejné jako Fe+HCl, což asi zná) a porozumnění základním principům chemie (vztah postavení prvků v PT a jejich vlastností; význam a operace s počtem molů; pojem chemické rovnováhy a jejího ovlivnění apod.). Proto jsem toho názoru, že základní chemické výpočty se musí vyučovat, i když už např. neodpovídají současné analytické praxi.

To, s čím zásadně nesouhlasím, je, že vyučovat názvosloví je zastaralé. Názvosloví je jazyk chemiků a bez něj se prostě nedomluví. K diskusi je, na kolik vyučovat již ve fázi SŠ nový názvoslovný systém opouštějící -ný, -natý atd. Můj názor je, nechat to na VŠ a tam pouze informativně. Koordinační názvosloví je rozhodně také potřeba, i kdyby jen v základním náhledu. Již od 1. semestru jsou koordinační sloučeniny součástí výuky a nedovedu si představit, jak bych o nich mluvila jinak, než pomocí jejich názvů....

Pro nás je jednoznačně u studentů nejdůležitější schopnost odvozovat z věcí, které znám, a pracovat s analogiemi - tzn. když dostanu úplně neznámou rovnici, musím začít přemýšlet o acidobazickém chování látek, o jejich redoxních vlastnostech, o rozpustnosti případných produktů atd. a tak jsem schopna odhadnout její průběh. Takovýmto způsobem i zkoušíme v Obecné a anorganické chemii I a je dost znát, že na tento způsob přemýšlení není většina studentů ze SŠ moc zvyklá (stěžují si - to jsme neměli na přednášce, proč se na to ptáte; je to ale pouze princip té dvojice Ni+HBr vs Fe+HCl).

FB neprovozuji, tak budu ráda, když mi diskusi přepošlete. Na letošní letní škole učitelů SŠ (pokud se uskuteční) chystáme s profesorem Cibulkou přehled toho, co bychom si představovali, že studenti rámcově budou umět, aby uspěli v základních dvou předmětech - anorganické a organické chemii.

Doufám, že jsem alespoň částečně odpověděla. Co se týká systému výuky a jeho změn by vám asi fundovaněji odpověděl pan doktor Holzhauser  z našeho Ústavu učitelství.

Zdraví Kateřina Rubešová