Hlavní etapy vývoje školství v českých zemích od r. 1774 do r. 1990
Hlavní etapy vývoje školství v českých zemích od r. 1774 do r. 1990
Anotace
Po absolvování tohoto tématu budou studenti schopni vysvětlit vývoj školství v českých zemích ve světle ekonomických, politických a společenských faktorů od r. 1774 do r. 1990.
Obsah tématu
· 1774 Školská reforma Marie Terezie;
· 1869 Říšský zákon č. 62 - Hassnerův zákon;
· 1849 Exner-Bonitzova reforma;
· 1883 Zákon č. 53
· 1922 Malý školský zákon;
· 1948 Zákon o základní úpravě jednotného školství;
· 1953 Zákon 31/1953. Zákon o školské soustavě a vzdělávání učitelů;
· 1960 Zákon 189/ 1960. Zákon o soustavě výchovy a vzdělávání;
· 1968 Zákon o gymnáziích;
· 1984 Zákon 29/1984. Zákon o soustavě základních a středních škol;
· 1990 Zákon171/1990. Zákon, kterým se mění a doplňuje zákon č. 29/1984.
1774 Školská reforma Marie Terezie – Manufaktury, potřeba vzdělanější pracovní sily. → Zavedení všeobecné šestileté elementární školní docházky, školy triviální, hlavní a normální, preparandy pro učitele (3, 6 měsíční, dvouleté).
1869 (Říšský zákon č. 62 - Hassnerův zákon) – odstranění absolutismu, centralizace, laicizace, zrovnoprávnění národností (rakousko-uherské vyrovnání. → zavedení osmileté povinné školní docházky, dozor nad školou nikoli církev, ale stát (ministerstvo kultu, zemská, okresní, místní školní rada), ve škole čeština zrovnoprávněna s němčinou, reorganizace elementárního školství (obecné a měšťanské školy), čtyřleté učitelské ústavy.
1849 Exner-Bonitzova reforma:
Nástin organizace gymnázií a reálek s určitými změnami platil až do r. 1948. Spojením šestiletého gymnázia a 1. a 2. ročníku filozofického studia vzniklo osmileté gymnázium. Byla zavedena přijímací zkouška. Gymnázium bylo rozděleno na 2 cykly. 1. cyklus:: elementárně zaměřený, 2. cyklus spojoval filozoficko-historické a matematicko-přírodovědné vzdělání. Latina již nebyla vyučovacím jazykem, ale spolu s řečtinou měla centrální postavení a společně zaujímaly 1/3 učebního plánu, řečtina měla více vyučovacích hodin než mateřský jazyk. Úkolem byla příprava na univerzitu.
Reálky První ve Vídni v r. 1770. U nás v Rakovníku v r. 1829. Původně šestileté bez maturity, v r. 1868 - sedmileté, v r. 1869 zavedena maturitní zkouška. Kromě mateřského jazyka se učil živý cizí jazyk, kreslení, krasopis a reálné předměty. Úkolem byla příprava na techniku a odborné vysoké školy.
1883 (Zákon č. 53) – Industrializace, potřeba dětské práce, vítězství reakce (církev, šlechta, konzervativní část buržoazie).→ Úlevy ve školní docházce, chudé děti mohly na žádost rodičů absolvovat jen šest let školní docházky.
1922 (Malý školský zákon) – demokratizace.→ zrušení všech úlev, potvrzení osmileté povinné školní docházky pro celou ČSR.
1948 (zákon 95/1948 Sb. Zákon o základní úpravě jednotného školství) – Košický vládní program 1946), politický kompromis, snaha o důslednou demokratizaci školy.→ zrušení škol gymnaziálního typu, devítiletá povinná školní docházka, zavedení jednotné školy.
1953 (Zákon 31/ 1953 Zákon o školské soustavě a vzdělávání učitelů) – sovětizace společnosti, zavádění těžkého průmyslu, potřeba více pracovních sil.→ Zkrácení povinné školní docházky na 8 let, vytvoření jedenáctiletky.
1960 (Zákon 189/1960. Zákon o soustavě výchovy a vzdělávání – politické uvolňování) → prodloužení povinné školní docházky na 9 let, vytvoření tříletých SVVŠ.
1968 – zavedení čtyřletého gymnázia
1984 (Zákon 29/1984. Zákon o soustavě základních a středních škol) – prodloužení povinné školní docházky na 10 let. Zkrácení základní školy na 8 let.
1990 (Zákon171/1990. Zákon, kterým se mění a doplňuje zákon č. 29/1984):
• Zrušil ustanovení o povinnosti jednotné orientace výchovy a vzdělávání;
• Umožnil vznik soukromých a církevních škol;
• Zkrátil povinnou školní docházku z 10 na 9 let;
• Prodloužil základní školu z 8 na9 let;
• Prodloužil tak délku školní docházky do maturity na 13 let.
Kontrolní otázky
· V čem spočívá školská reforma Marie Terezie?
· Jaké inovace přinesl Hassnerův zákon z r. 1869. Co na něm bylo pokrokové?
· Co je podstatou Exner-Bonitzovy reformy? Co na ní bylo pokrokové?
· Co přinesl Malý školský zákon?
· Co bylo hlavním důvodem zkrácení povinné školní docházky v r. 1953?
· Jaké inovace přinesl zákon z r. 1990.?
Studijní literatura
Štverák, V. Dějiny pedagogiky II. Praha: UK, 1991, s. 110–112, 115. ISBN 80-7066-467-3