Osnova témat

  • Úvod

    Logolink OP3V

    Logo Creative Commons s textem


    Předmět Interpersonální komunikace je koncipován jako teoreticko- praktický. Zabývá se různými aspekty komunikace, které jsou spojeny s prací učitele, vzděláváním žáků (zejména dospívajících) i se školou jako organizací.

    Program je rozdělen do několika navazujících bloků. Úvodní blok seznamuje studenty se základy teorie komunikace, následuje blok „kultura mluveného projevu (rétorika)“, „komunikační dovednosti učitele“ a „pedagogická komunikace“. Program uzavírá téma „komunikace školy k vnějšímu prostředí“ (mediální komunikace).

    Předmět obsahuje část teoretickou (přednášky) k dílčím tématům předmětu. Navazující praktická část zahrnuje nácvik komunikačních dovedností a řešení modelových situací - komunikace učitele při práci se školní třídou. Podstatnou součástí praktické části je  samostatná práce studentů - analýza videí přibližující reálný průběh komunikace učitel - žáci v rámci výuky chemie v prostředí školních tříd a laboratoří.

     

    Sylabus:

     1.            Úvod do studia předmětu Interpersonální komunikace, videohospitace s reflexí. Komunikace, komunikační proces, interpersonální komunikace. Videohospitace s reflexí: cíle, metodika, kazuistika

    2.            Komunikační prostředky, komunikační kontext, komunikační prostředí

    3.            Neverbální komunikace. Funkce, formy neverbální komunikace

    4.            Verbální komunikace. Umění mluveného projevu, technika řeči, hlasová hygiena

    5.            Interpersonální komunikace: konverzace, vztahy, úrovně komunikace, styly komunikace

    6.            Pedagogická komunikace, specifika komunikace s dospívajícími žáky.

    7.            Dialog, rozhovor, diskuse a jejich využití ve výuce.

    8.            Řešení konfliktů. Role komunikačních dovedností učitele v prevenci nespolupracujícího chování žáků

     9.           Komunikace s rodiči.        Škola a komunita, kultura a image školy, nástroje mediální komunikace

    10.         Pedagogická komunikace v prostředí školní třídy a laboratoře - analýza videí

    11.         Pedagogická komunikace v prostředí školní třídy a laboratoře - analýza videí

    12.          Pedagogická komunikace v prostředí školní třídy a laboratoře - analýza videí

    13.          Pedagogická komunikace v prostředí školní třídy a laboratoře - analýza videí

    14.          Pedagogická komunikace v prostředí školní třídy a laboratoře - analýza videí

     Literatura:

    Základní literatura:

    CANGELOSI,J.S. Strategie řízení třídy. Praha: Portál, 2003.

    DEVITO,J.A. Základy mezilidské komunikace. Praha: Grada, 2001.

    HÁJKOVÁ,E. Rétorika pro pedagogy. Praha: Grada, 2011.

    ŠEĎOVÁ,K. ŠVAŘÍČEK,R.;ŠALAMOUNOVÁ,Z.: Komunikace ve školní třídě. Praha: Portál, 2012.

    TRACY, B. Speak to Win: How to Present With Power in Any Situation. AMACON-American Management Association, New York, 2008.

    Doporučená literatura:

    GUDYKUNST, W.B. TING-TOOMEY,S.: Culture and Interpersonal Communication. London: Newbury Park, New Delhi: Sage Publications,1990.

    HELUS,Z. Sociální psychologie pro pedagogy. Praha: Grada, 2007 (část IV,kap.3).

    HIERHOLD,E. Rétorika a prezentace. Praha: Grada, 2005.

    MIKULÁŠTÍK,M. Komunikační dovednosti v praxi. Praha: Grada, 2003.

    PLAMÍNEK,J. Komunikace a prezentace. Umění mluvit, slyšet a rozumět. Praha: Grada, 2012.


  • Téma 1

    Úvod do studia předmětu Interpersonální komunikace

    přednáška:

     - cíle, obsah předmětu Interpersonální komunikace

    - zakončení předmětu - klasifikovaný zápočet,  studijní literatura a další prameny ke studiu

    - požadavky k zápočtu: videohospitace s reflexí: cíle, metodika, kazuistika

    - základní pojmy: komunikace, komunikační proces

    - interpersonální komunikace a její specifika

    cvičení:

    Komunikační dovednosti – sebehodnocení

  • Téma 2

     Komunikační prostředky, komunikační kontext, komunikační prostředí

    přednáška:

    - interpersonální komunikace: komunikační prostředky, jejich užití

    - interpersonální komunikace: komunikační kontext, dopad na průběh a výsledky komunikace

    - interpersonální komunikace: komunikační prostředí, dopad na průběh a výsledky komunikace

    - představení metodiky k videohospitacím, zodpovězení dotazů

    - stanovení harmonogram studentských prezentací - videohospitace

    Cvičení:

    Osobní komunikační audit a jeho rozbor

    Mluvní vzor

    Osobní SWOT analýza komunikačních dovedností



  • Téma 3

    Neverbální komunikace. Funkce, formy neverbální komunikace

    přednáška:

    - neverbální komunikace a její funkce

    - formy neverbální komunikace

    cvičení:

    - rozbor obrázků: lidská mimika, analýza výrazů tváře

    - podání ruky jako sdělení

    - pokyn, přání, instrukce neverbálně

    - utváření prvního dojmu  v kontextu neverbální komunikace



  • Téma 4

    Verbální komunikace

    přednáška:

    - charakteristiky verbální komunikace

    - umění mluveného projevu

    - technika řeči

    - hlasová hygiena

    cvičení:

    -nepřipravený projev - trénink řečové pohotovosti, schopnost improvizace, rétorika. 

    -řečnické figury a jejich rozbor


  • Téma 5

    Interpersonální komunikace: konverzace, vztahy, úrovně komunikace, styly komunikace

    přednáška:

    - konverzace jako základní forma interpersonální komunikace

    - komunikace a interpersonální vztahy

    - úrovně komunikace

    - styly komunikace, typy komunikačních stylů

    cvičení:

    - cvičení ve dvojicích: hraní rolí - konverzace, překonávání námitek, zpětná vazba účastníků



  • Téma 6

    Pedagogická komunikace - část I

    přednáška:

    - vymezení pojmu "pedagogická komunikace"

    - specifika komunikace s dospívajícími žáky

    cvičení:

    - příklady a rozbor specifických projevů komunikace dospívajících a jejich interpretace

    - formy komunikace dospívajících, důsledky

     


  • Téma 7

    Pedagogická komunikace - část II

    přednáška:

    - dialog, rozhovor, diskuse

    - využití ve výuce

     cvičení:

    -skupinové cvičení: brainstorming jako diskusní metoda - příprava brainstormingu, realizace, vyhodnocení

    -skupinové cvičení: brainwriting



  • Téma 8

    Pedagogická komunikace - část III

    přednáška:

    - řešení konfliktů

    - role komunikačních dovedností učitele v prevenci nespolupracujícího chování žáků

    cvičení:

    - konfliktní modelové situace a jejich řešení - cvičení ve dvojicích

    - diskuse k modelovým situacím



  • Téma 9

    Komunikace učitele/školy s vnějším prostředím

    přednáška:

    - komunikace s rodiči

    - škola a komunita, kultura a image školy, marketingová komunikace

    - nástroje mediální komunikace

    cvičení:

    -příklady dobré a špatné praxe: komunikace škola/učitel - rodiče

    -nástroje komunikace s rodiči: příprava třídní schůzky, formy písemné komunikace, individuální osobní jednání aj. 

    -nástroje marketingové a mediální komunikace: tisková zpráva, tisková beseda, informační a propagační aktivity školy



  • Téma 10

    Pedagogická komunikace v prostředí školní třídy a laboratoře - analýza videí

    - postup zpracování studentských prací - analýza videí (videohospitace)

    - metodika práce s videem

    - vzorová kazuistika


  • Téma 11

    Pedagogická komunikace v prostředí školní třídy a laboratoře - analýza videí

    - prezentace studentských prací

    - diskuse k videohospitacím

  • Téma 12

    Pedagogická komunikace v prostředí školní třídy a laboratoře - analýza videí

    - prezentace studentských prací

    - diskuse k videohospitacím

  • Téma 13

    Pedagogická komunikace v prostředí školní třídy a laboratoře - analýza videí

    - prezentace studentských prací

    - diskuse k videohospitacím


  • Téma 14

    Pedagogická komunikace v prostředí školní třídy a laboratoře - analýza videí

    - prezentace studentů

    - závěrečná diskuse, přínos videohospitací

    - shrnutí klíčových témat výuky, zhodnocení studentských prací