Interpersonální komunikace - M832016
Osnova témat
-
Předmět Interpersonální komunikace je koncipován jako teoreticko- praktický. Zabývá se různými aspekty komunikace, které jsou spojeny s prací učitele, vzděláváním žáků (zejména dospívajících) i se školou jako organizací.
Program je rozdělen do několika navazujících bloků. Úvodní blok seznamuje studenty se základy teorie komunikace, následuje blok „kultura mluveného projevu (rétorika)“, „komunikační dovednosti učitele“ a „pedagogická komunikace“. Program uzavírá téma „komunikace školy k vnějšímu prostředí“ (mediální komunikace).
Předmět obsahuje část teoretickou (přednášky) k dílčím tématům předmětu. Navazující praktická část zahrnuje nácvik komunikačních dovedností a řešení modelových situací - komunikace učitele při práci se školní třídou. Podstatnou součástí praktické části je samostatná práce studentů - analýza videí přibližující reálný průběh komunikace učitel - žáci v rámci výuky chemie v prostředí školních tříd a laboratoří.
Sylabus:
1. Úvod do studia předmětu Interpersonální komunikace, videohospitace s reflexí. Komunikace, komunikační proces, interpersonální komunikace. Videohospitace s reflexí: cíle, metodika, kazuistika
2. Komunikační prostředky, komunikační kontext, komunikační prostředí
3. Neverbální komunikace. Funkce, formy neverbální komunikace
4. Verbální komunikace. Umění mluveného projevu, technika řeči, hlasová hygiena
5. Interpersonální komunikace: konverzace, vztahy, úrovně komunikace, styly komunikace
6. Pedagogická komunikace, specifika komunikace s dospívajícími žáky.
7. Dialog, rozhovor, diskuse a jejich využití ve výuce.
8. Řešení konfliktů. Role komunikačních dovedností učitele v prevenci nespolupracujícího chování žáků
9. Komunikace s rodiči. Škola a komunita, kultura a image školy, nástroje mediální komunikace
10. Pedagogická komunikace v prostředí školní třídy a laboratoře - analýza videí
11. Pedagogická komunikace v prostředí školní třídy a laboratoře - analýza videí
12. Pedagogická komunikace v prostředí školní třídy a laboratoře - analýza videí
13. Pedagogická komunikace v prostředí školní třídy a laboratoře - analýza videí
14. Pedagogická komunikace v prostředí školní třídy a laboratoře - analýza videí
Literatura:
Základní literatura:
CANGELOSI,J.S. Strategie řízení třídy. Praha: Portál, 2003.
DEVITO,J.A. Základy mezilidské komunikace. Praha: Grada, 2001.
HÁJKOVÁ,E. Rétorika pro pedagogy. Praha: Grada, 2011.
ŠEĎOVÁ,K. ŠVAŘÍČEK,R.;ŠALAMOUNOVÁ,Z.: Komunikace ve školní třídě. Praha: Portál, 2012.
TRACY, B. Speak to Win: How to Present With Power in Any Situation. AMACON-American Management Association, New York, 2008.
Doporučená literatura:
GUDYKUNST, W.B. TING-TOOMEY,S.: Culture and Interpersonal Communication. London: Newbury Park, New Delhi: Sage Publications,1990.
HELUS,Z. Sociální psychologie pro pedagogy. Praha: Grada, 2007 (část IV,kap.3).
HIERHOLD,E. Rétorika a prezentace. Praha: Grada, 2005.
MIKULÁŠTÍK,M. Komunikační dovednosti v praxi. Praha: Grada, 2003.
PLAMÍNEK,J. Komunikace a prezentace. Umění mluvit, slyšet a rozumět. Praha: Grada, 2012.
-
Úvod do studia předmětu Interpersonální komunikace
přednáška:
- cíle, obsah předmětu Interpersonální komunikace
- zakončení předmětu - klasifikovaný zápočet, studijní literatura a další prameny ke studiu
- požadavky k zápočtu: videohospitace s reflexí: cíle, metodika, kazuistika
- základní pojmy: komunikace, komunikační proces
- interpersonální komunikace a její specifika
cvičení:
Komunikační dovednosti – sebehodnocení
-
Komunikační prostředky, komunikační kontext, komunikační prostředí
přednáška:
- interpersonální komunikace: komunikační prostředky, jejich užití
- interpersonální komunikace: komunikační kontext, dopad na průběh a výsledky komunikace
- interpersonální komunikace: komunikační prostředí, dopad na průběh a výsledky komunikace
- představení metodiky k videohospitacím, zodpovězení dotazů
- stanovení harmonogram studentských prezentací - videohospitace
Cvičení:
Osobní komunikační audit a jeho rozbor
Mluvní vzor
Osobní SWOT analýza komunikačních dovedností
-
Neverbální komunikace. Funkce, formy neverbální komunikace
přednáška:
- neverbální komunikace a její funkce
- formy neverbální komunikace
cvičení:
- rozbor obrázků: lidská mimika, analýza výrazů tváře
- podání ruky jako sdělení
- pokyn, přání, instrukce neverbálně
- utváření prvního dojmu v kontextu neverbální komunikace
-
Verbální komunikace
přednáška:
- charakteristiky verbální komunikace
- umění mluveného projevu
- technika řeči
- hlasová hygiena
cvičení:
-nepřipravený projev - trénink řečové pohotovosti, schopnost improvizace, rétorika.
-řečnické figury a jejich rozbor
-
Interpersonální komunikace: konverzace, vztahy, úrovně komunikace, styly komunikace
přednáška:
- konverzace jako základní forma interpersonální komunikace
- komunikace a interpersonální vztahy
- úrovně komunikace
- styly komunikace, typy komunikačních stylů
cvičení:
- cvičení ve dvojicích: hraní rolí - konverzace, překonávání námitek, zpětná vazba účastníků
-
Pedagogická komunikace - část I
přednáška:
- vymezení pojmu "pedagogická komunikace"
- specifika komunikace s dospívajícími žáky
cvičení:
- příklady a rozbor specifických projevů komunikace dospívajících a jejich interpretace
- formy komunikace dospívajících, důsledky
-
Pedagogická komunikace - část II
přednáška:
- dialog, rozhovor, diskuse
- využití ve výuce
cvičení:
-skupinové cvičení: brainstorming jako diskusní metoda - příprava brainstormingu, realizace, vyhodnocení
-skupinové cvičení: brainwriting
-
Pedagogická komunikace - část III
přednáška:
- řešení konfliktů
- role komunikačních dovedností učitele v prevenci nespolupracujícího chování žáků
cvičení:
- konfliktní modelové situace a jejich řešení - cvičení ve dvojicích
- diskuse k modelovým situacím
-
Komunikace učitele/školy s vnějším prostředím
přednáška:
- komunikace s rodiči
- škola a komunita, kultura a image školy, marketingová komunikace
- nástroje mediální komunikace
cvičení:
-příklady dobré a špatné praxe: komunikace škola/učitel - rodiče
-nástroje komunikace s rodiči: příprava třídní schůzky, formy písemné komunikace, individuální osobní jednání aj.
-nástroje marketingové a mediální komunikace: tisková zpráva, tisková beseda, informační a propagační aktivity školy
-
Pedagogická komunikace v prostředí školní třídy a laboratoře - analýza videí
- postup zpracování studentských prací - analýza videí (videohospitace)
- metodika práce s videem
- vzorová kazuistika
-
Pedagogická komunikace v prostředí školní třídy a laboratoře - analýza videí
- prezentace studentských prací
- diskuse k videohospitacím
-
Pedagogická komunikace v prostředí školní třídy a laboratoře - analýza videí
- prezentace studentských prací
- diskuse k videohospitacím
-
Pedagogická komunikace v prostředí školní třídy a laboratoře - analýza videí
- prezentace studentských prací
- diskuse k videohospitacím
-
Pedagogická komunikace v prostředí školní třídy a laboratoře - analýza videí
- prezentace studentů
- závěrečná diskuse, přínos videohospitací
- shrnutí klíčových témat výuky, zhodnocení studentských prací