Osnova témat

  • Logolink OP3V

    Logo Creative Commons s textem



  • 1. a 2. týden: Vzdělávání žáků a studentů se speciálními vzdělávacími potřebami


    • Speciální pedagogika a její podobory
    • Možnosti vzdělávání žáků a studentů se speciálními potřebami
    • Druhy speciálních škol a školských zařízení
    • Integrace žáků se speciálními potřebami do hlavního proudu vzdělávání
    • Inkluzivní školství
    • Řízená diskuse s odborníkem - Mgr. Lenka Hečková - Česká odborná společnost pro inkluzivní vzdělávání
  • 3. týden: Práce se studenty se specifickými poruchami učení


    • SPU a jednotlivé projevy
    • Projevy SPU ve škole a v oboru chemie
    • Sekundární projevy SPU
    • Dvojí výjimečnost
    • Příběhy lidí s SPU
    • Dyslexie - psychologické souvislosti
  • 4. týden: Práce se studenty se zrakovým postižením

    • Typy poruch zrakového vnímání
    • Hlavní oblasti omezení
    • Kompenzační pomůcky
    • Nácvik pomoci lidem se zrakovým postižením, způsoby komunikace
    • Podmínky pro úspěšnou integraci
    • Zážitkový seminář - Život ve tmě + reflexe


  • 5. týden: Práce se studenty se sluchovým postižením

    • Typy poruch a jejich hlavní úskalí
    • Hlavní oblasti potíží lidí s poruchami sluchu
    • Potíže v běžné škole
    • Integrace vs. separace
    • Příprava na integraci
    • Zásady práce se žáky se sluchovým postižením 
    • Zážitkový seminář - Tichý svět, reflexe
  • 6. týden: Práce se studenty s tělesným postižením a poruchami řeči

    • Nejčastější typy tělesného postižení u integrovaných studentů
    • Hlavní překážky při integraci a návrhy úprav
    • Úpravy výuky v laboratořích
    • Zdravotní znevýhodnění - omezení, která s sebou přináší
    • Postup učitele při práci se žáky s zdravotním znevýhodněním
    • Pravidla komunikace s lidmi s narušenou komunikační schopností

  • 7. týden: Práce se studenty s poruchami autistického spektra

    • Dětský autismus - hlavní oblasti poškození
    • Psychologický rozměr postižení autismem
    • Možnosti vzdělávání - integrace vs. separace
    • Aspergerův syndrom - typické projevy
    • Projevy ve výuce
    • Úprava výuky chemie pro žáky s Aspergerovým syndromem

  • 8. týden: Práce se žáky z odlišných národnostních a etnických menšin

    • Jazyková bariéra studentů - cizinců
    • Interkulturní rozdíly mezi studenty
    • Největší národnostní menšiny na českých školách
    • Postoj českého školství k národnostním menšinám
    • Vzdělávání žáků odlišného etnika v ČR
    • Třídnická aktivita - práce se studenty na téma romské menšiny

  • 9. týden: Poruchy chování u středoškoláků, student z ústavní výchovy ve školním kolektivu

    • Poruchy chování u studentů středních škol
    • Systém ústavní výchovy
    • Role učitele v systému ústavní výchovy
    • Řízená diskuse a řešení modelových situací s Mgr. Radkou Papai (Diagnostický ústav pro mládež)

  • 10. týden: Mládež a závislosti - Samostudijní blok

    • Drogové závislosti - hlavní znaky
    • Varovné signály, kterých si může všimnout učitel - společná tvorba
    • Třídnická aktivita - návrh na práci se třídou v oblasti drogové prevence
    • Diskuse k projekci filmu


  • 11. týden: Moderní závislosti

    • Co jsou moderní závislosti
    • Hry a a sexualita online a další nástrahy
    • Jaká jsou rizika
    • Možnosti rozeznání závislostního chování
    • Diskuse - zákaz mobilních telefonů na školách

  • 12. týden: Šikana - zážitkový seminář

    • Hlavní znaky šikany
    • Varovné signály a jak je poznat
    • Co, jak a kdy udělat v případě šikany v mé třídě
    • Zážitkový seminář s předním odborníkem PhDr. Davidem Čápem Ph.D.

  • 13. týden: Kyberšikana

    • Rozbor seriálu "Marty is dead"
    • Varovné signály ve třídě - společná diskuse
    • Třídnická aktivita - Kyberšikana ve statistických datech

  • 14. týden: Lidský vztah jako součást profese

    • Učitel v třídním kolektivu s integrovanými dětmi
    • Závěrečná reflexe kurzu
    • Ověření znalostí