Speciální vzdělávací potřeby žáků - M832009
Osnova témat
-
- Speciální pedagogika a její podobory
- Možnosti vzdělávání žáků a studentů se speciálními potřebami
- Druhy speciálních škol a školských zařízení
- Integrace žáků se speciálními potřebami do hlavního proudu vzdělávání
- Inkluzivní školství
- Řízená diskuse s odborníkem - Mgr. Lenka Hečková - Česká odborná společnost pro inkluzivní vzdělávání
-
- SPU a jednotlivé projevy
- Projevy SPU ve škole a v oboru chemie
- Sekundární projevy SPU
- Dvojí výjimečnost
- Příběhy lidí s SPU
- Dyslexie - psychologické souvislosti
-
- Typy poruch zrakového vnímání
- Hlavní oblasti omezení
- Kompenzační pomůcky
- Nácvik pomoci lidem se zrakovým postižením, způsoby komunikace
- Podmínky pro úspěšnou integraci
- Zážitkový seminář - Život ve tmě + reflexe
-
- Typy poruch a jejich hlavní úskalí
- Hlavní oblasti potíží lidí s poruchami sluchu
- Potíže v běžné škole
- Integrace vs. separace
- Příprava na integraci
- Zásady práce se žáky se sluchovým postižením
- Zážitkový seminář - Tichý svět, reflexe
-
- Nejčastější typy tělesného postižení u integrovaných studentů
- Hlavní překážky při integraci a návrhy úprav
- Úpravy výuky v laboratořích
- Zdravotní znevýhodnění - omezení, která s sebou přináší
- Postup učitele při práci se žáky s zdravotním znevýhodněním
- Pravidla komunikace s lidmi s narušenou komunikační schopností
-
- Dětský autismus - hlavní oblasti poškození
- Psychologický rozměr postižení autismem
- Možnosti vzdělávání - integrace vs. separace
- Aspergerův syndrom - typické projevy
- Projevy ve výuce
- Úprava výuky chemie pro žáky s Aspergerovým syndromem
-
- Jazyková bariéra studentů - cizinců
- Interkulturní rozdíly mezi studenty
- Největší národnostní menšiny na českých školách
- Postoj českého školství k národnostním menšinám
- Vzdělávání žáků odlišného etnika v ČR
- Třídnická aktivita - práce se studenty na téma romské menšiny
-
- Poruchy chování u studentů středních škol
- Systém ústavní výchovy
- Role učitele v systému ústavní výchovy
- Řízená diskuse a řešení modelových situací s Mgr. Radkou Papai (Diagnostický ústav pro mládež)
-
- Drogové závislosti - hlavní znaky
- Varovné signály, kterých si může všimnout učitel - společná tvorba
- Třídnická aktivita - návrh na práci se třídou v oblasti drogové prevence
- Diskuse k projekci filmu
-
- Co jsou moderní závislosti
- Hry a a sexualita online a další nástrahy
- Jaká jsou rizika
- Možnosti rozeznání závislostního chování
- Diskuse - zákaz mobilních telefonů na školách
-
- Hlavní znaky šikany
- Varovné signály a jak je poznat
- Co, jak a kdy udělat v případě šikany v mé třídě
- Zážitkový seminář s předním odborníkem PhDr. Davidem Čápem Ph.D.
-
- Rozbor seriálu "Marty is dead"
- Varovné signály ve třídě - společná diskuse
- Třídnická aktivita - Kyberšikana ve statistických datech
-
- Učitel v třídním kolektivu s integrovanými dětmi
- Závěrečná reflexe kurzu
- Ověření znalostí