Osnova témat

  • Úvod

    Logolink OP3V

    Logo Creative Commons s textem


    Téma č. 13: podpořeno IGA C1_VŠCHT_2022_004


    • Kurz teorie výuky rozvíjí obecné předpoklady pro práci v profesi učitele a aplikuje pedagogickou teorii v podmínkách školského systému ČR. Akcent ve výuce obecné didaktiky je kladen na edukační prostředí školy (tj. styčné plochy s oblastí školní didaktiky). Kurz orientuje studenty před praxí v základních plánovacích, výukových, organizačních a evaluačních činnostech učitele. Studenti budou na konci kurzu schopni charakterizovat a uvést do souvislostí základní didaktické pojmy v kontextu výuky. Na základě analýzy modelových výukových situací zvolí vhodné výukové strategie a svoji volbu zdůvodní pomocí odborné argumentace.

  • 1. Úvodní orientace

    Zdroje poznatků obecné didaktiky, pedagogická tradice, psychologické teorie učení, výsledky experimentálního pedagogického výzkumu. Vztah obecné a oborové didaktiky.

  • 2. Vyučování založené na evidenci, didaktické zásady, efektivní výukové strategie.

    Výběr efektivních strategií ověřených pedagogickým výzkumem. Tradiční didaktické zásady ve světle současných poznatků psychologie učení a pedagogického výzkumu.

  • 3. Didaktický výzkum kvality výuky

  • 4. Výchovně-vzdělávací cíle v procesu výuky.

    Význam a způsob formulace výukových cílů, domény a taxonomie cílů podle stupně zvládnutí a náročnosti, využití v práci učitele.

  • 5. Transmisivní vyučování a podmínky pro jeho efektivní realizaci.

    Tři modely transmisivní výuky: Interaktivní výklad, Výcvik dovedností, Stupňování obtížnosti. Typické výsledky učení, struktura vyučovací hodiny, organizační formy výuky, role učitele a činnosti žáků. Odborné důvody pro efektivitu jednotlivých modelů výuky a analýza jejich vhodného použití.

  • 6. Konstruktivistické vyučování a podmínky pro jeho efektivní realizaci.

    Konstruktivisticky orientovaný model výuky, problémové a badatelsky orientované vyučování. Induktivní vyvozování významu nového učiva, rozvoj metakognice. Typické výsledky učení, struktura vyučovací hodiny, organizační formy výuky, role učitele a činnosti žáků. Příležitosti a rizika konstruktivistického vyučování, možnosti individualizace a personalizace výuky.

  • 7. Kooperativní výuka a podmínky pro její efektivní realizaci.

    Sociálně orientovaný model výuky, kooperativní výukové struktury a jejich (postupné) začleňování do výuky. Typické výsledky učení, struktura vyučovací hodiny, role učitele a činnosti žáků. Příležitosti a rizika kooperativního vyučování, možnosti individualizace a personalizace výuky.

  • 8. Hodnocení výsledků učení. Základy pedagogické diagnostiky.

    Specifika hodnocení kognitivních, senzomotorických a afektivních cílů. Typy hodnocení podle vztahové normy, podle míry participace žáků. Kritéria a indikátory hodnocení, hodnotící matice. Sumativní a formativní hodnocení. Mezinárodní srovnávací výzkumy.

  • 9. Organizační formy vyučování, metody výuky. Didaktické prostředky.

    Frontální, skupinové a individuální vyučování. Klasifikace organizačních forem výuky podle výukového prostředí a organizace práce, výuka v laboratořích, exkurze, samostatná práce. Projektová výuka. Dialogická výuka. MAteriální a nemateriální didaktické prostředky.

  • 10. Výukový obsah a jeho strukturace. Učebnice.

    Struktura znalostí (Bruner: fakta - pojmy - generalizace). Budování významu nového učiva v deduktivní a v induktivní logice. Obsahové priority: esencialismus, progresivismus, rekonstrukcionismus. Základní a rozšiřující učivo, velké myšlenky (Big Ideas). Druhy a parametry učebnic.

  • 11. Klíčové kompetence a jejich rozvoj ve výuce.

    Charakteristika, smysl a cíl klíčových kompetencí v RVP. Realizace klíčových kompetencí v ŠVP, analýza vhodných výukových strategií a modelů výuky, podporujících rozvoj klíčových kompetencí. Zaměření na klíčové kompetence k učení a k řešení problémů. Analýza klíčových kompetencí ve vybraném ŠVP.

  • 12. Průřezová témata v kurikulu základní a střední školy.

    Mezioborové vazby a vztah průřezových témat ke vzdělávací oblasti Člověka příroda. Charakteristika, cíle a způsoby realizace průřezových témat, analýza průřezových témat ve vybraném ŠVP.

  • 13. Výukové styly učitele: jak je poznávat a rozvíjet

    Téma je součástí tematického celku Předpoklady pro práci v profesi učitele. Jeho zpracování je výsledkem řešení projektu IGA C1_VŠCHT_2022_004: Rozvoj pedagogických kompetencí učitelů chemie s využitím nástroje Teaching Style Inventory (TSI)

    Řešitelský tým:
    Jitka Lorenzová
    Blanka Jirkovská
    Martin Čapek Adamec
    Alena Valšová


    Projekt byl zaměřen v souladu s Plánem realizace strategického záměru vzdělávací a tvůrčí činnosti VŠCHT Praha na rozvoj pedagogických kompetencí studentů učitelství a těch mladých akademických pracovníků a doktorandů, kteří se připravují na získání pedagogické kvalifikace.

    Smyslem je zvýšení kvality přípravy učitelů v programech poskytovaných Ústavem učitelství a humanitních věd s využitím nástroje Teaching Style Inventory (Grasha, 1996, 2002), který dosud nebyl adaptován pro využití v ČR.

    Dle aktuálních poznatků má styl učitelovy výuky vliv na kvalitu výuky – pedagogickou interakci, volbu vyučovacích metod a forem a v důsledku na průběh a výsledky učení studentů.

    Výstupem z projektu je:

    A) Česká verze nástroje Teaching Style Inventory, dostupná v online verzi na odkazu:

    https://chemax.vscht.cz/tsi/

    Na základě vyplnění dotazníku získávají respondenti okamžitou zpětnou vazbu ohledně jejich výukového stylu v podobě přehledných grafů a stručných charakteristik jeho klíčových dimenzí.

    B) Metodická příručka Pět výukových stylů učitele: jak je poznávat a rozvíjet, ve které se studující mohou naučit pracovat s nástrojem Teaching Style Inventory (TSI) a porozumět vlastnímu stylu výuky. Na základě zpětné vazby, kterou na svůj výukový styl získají, a prostřednictvím vlastní reflexe se mohou zamyslet nad tím, zda jejich způsob vedení výuky odpovídá vyučovacím cílům, potřebám žáků i povaze předmětu, který vyučují.

    Metodika je rozčleněna na několik částí.

    • V první části je nastíněno, co je výukový styl a proč je důležité ho poznávat
    • Ve druhé části je k dispozici přeložená verze nástroje TSI, kterou si můžete vyplnit (online nebo metodou tužka – papír) a na základě skórovacího klíče vyhodnotit.
    • Třetí část ukazuje na konkrétním příkladu z pilotáže, jaké výsledky lze získat a jak je rámcově interpretovat.
    • Čtvrtá část nabízí popisy jednotlivých vyučovacích stylů, včetně jejich didaktických aspektů, silných a slabých stránek. Tyto popisy vám poslouží k pochopení podstaty výukových stylů a k následné reflexi vlastní výuky.
    • Průběžně jsou v příručce zařazeny aktivity a podněty pro reflexi a zamyšlení nad vlastním výukovým stylem. Pro závěrečnou reflexi je vyčleněna pátá část.


  • Splnění zápočtu a zkoušky

    • Vážení studenti, zkouškový test z Obecné didaktiky je dvoukolový, můžete jej začít plnit kdykoliv, na každé kolo máte po zahájení časový limit 30 minut.

      1. V prvním kole je 20 otázek s volbou odpovědi za celkem 40 bodů (po 2 bodech), volíte vždy jednu nejvhodnější odpověď. Test se opraví automaticky a pro postup do druhého kola potřebujete 50% (20 bodů). V případě neúspěchu máte další dva pokusy, interval mezi jednotlivými pokusy jsou tři dny. Počítá se nejlepší pokus.
      2. Po úspěšném I. kole se zpřístupní II. kolo, kde je pět otevřených otázek za celkem 20 bodů (6, 4 nebo 2 body). Druhé kolo budu opravovat ručně, počítejte prosím s časovou prodlevou. Pro úspěšné splnění potřebujete rovněž 50%. V případě neúspěchu máte další dva pokusy, interval mezi jednotlivými pokusy jsou tři dny.
      3. K výsledků se vám připočítají body za zápočtové úkoly (max. 40 bodů).


      Hodnocení: A = 90-100, B = 80-89, C = 70-79, D = 60-69, E = 50-59. Přejeme vám úspěšné splnění zkoušky! Alena Vališová a Karolina Duschinská

    • ZKOUŠKA (I. kolo 40 bodů, II. kolo 20 bodů)

    • ikona Test
      Test didaktika II. část (otevřené otázky)

    • ZÁPOČET  (4x 10 bodů)

    • 1. Průběžný úkol: Analýza záznamu hodiny ICALT (10 bodů)

    • 2. Průběžný úkol, ve dvojici: Návrh obsahu vyučovací hodiny, transmisivní výuka, bez konkrétního časového plánu (10 bodů)

    • 3. Závěrečný úkol, individuálně: plánování výuky. Vztah mezi cíli, hodnocením výsledků učení a činnostmi žáků, výběr činností pro vyučovací hodinu a časový plán hodiny. 

      • Plán vyučovací hodiny pro transmisivní výuku - můžete využít svou přípravu z úkolu č.2 (10 bodů), 
      • plán vyučovací hodiny pro konstruktivistickou nebo kooperativní výuku (10 bodů).