Obecná didaktika - M832004
Osnova témat
-
Téma č. 13: podpořeno IGA C1_VŠCHT_2022_004
-
Zdroje poznatků obecné didaktiky, pedagogická tradice, psychologické teorie učení, výsledky experimentálního pedagogického výzkumu. Vztah obecné a oborové didaktiky.
-
Výběr efektivních strategií ověřených pedagogickým výzkumem. Tradiční didaktické zásady ve světle současných poznatků psychologie učení a pedagogického výzkumu.
-
-
-
-
Význam a způsob formulace výukových cílů, domény a taxonomie cílů podle stupně zvládnutí a náročnosti, využití v práci učitele.
-
-
Tři modely transmisivní výuky: Interaktivní výklad, Výcvik dovedností, Stupňování obtížnosti. Typické výsledky učení, struktura vyučovací hodiny, organizační formy výuky, role učitele a činnosti žáků. Odborné důvody pro efektivitu jednotlivých modelů výuky a analýza jejich vhodného použití.
-
-
Konstruktivisticky orientovaný model výuky, problémové a badatelsky orientované vyučování. Induktivní vyvozování významu nového učiva, rozvoj metakognice. Typické výsledky učení, struktura vyučovací hodiny, organizační formy výuky, role učitele a činnosti žáků. Příležitosti a rizika konstruktivistického vyučování, možnosti individualizace a personalizace výuky.
-
Sociálně orientovaný model výuky, kooperativní výukové struktury a jejich (postupné) začleňování do výuky. Typické výsledky učení, struktura vyučovací hodiny, role učitele a činnosti žáků. Příležitosti a rizika kooperativního vyučování, možnosti individualizace a personalizace výuky.
-
-
Specifika hodnocení kognitivních, senzomotorických a afektivních cílů. Typy hodnocení podle vztahové normy, podle míry participace žáků. Kritéria a indikátory hodnocení, hodnotící matice. Sumativní a formativní hodnocení. Mezinárodní srovnávací výzkumy.
-
Frontální, skupinové a individuální vyučování. Klasifikace organizačních forem výuky podle výukového prostředí a organizace práce, výuka v laboratořích, exkurze, samostatná práce. Projektová výuka. Dialogická výuka. MAteriální a nemateriální didaktické prostředky.
-
-
Struktura znalostí (Bruner: fakta - pojmy - generalizace). Budování významu nového učiva v deduktivní a v induktivní logice. Obsahové priority: esencialismus, progresivismus, rekonstrukcionismus. Základní a rozšiřující učivo, velké myšlenky (Big Ideas). Druhy a parametry učebnic.
-
Charakteristika, smysl a cíl klíčových kompetencí v RVP. Realizace klíčových kompetencí v ŠVP, analýza vhodných výukových strategií a modelů výuky, podporujících rozvoj klíčových kompetencí. Zaměření na klíčové kompetence k učení a k řešení problémů. Analýza klíčových kompetencí ve vybraném ŠVP.
-
Mezioborové vazby a vztah průřezových témat ke vzdělávací oblasti Člověka příroda. Charakteristika, cíle a způsoby realizace průřezových témat, analýza průřezových témat ve vybraném ŠVP.
-
Téma je součástí tematického celku Předpoklady pro práci v profesi učitele. Jeho zpracování je výsledkem řešení projektu IGA C1_VŠCHT_2022_004: Rozvoj pedagogických kompetencí učitelů chemie s využitím nástroje Teaching Style Inventory (TSI)
Řešitelský tým:
Jitka Lorenzová
Blanka Jirkovská
Martin Čapek Adamec
Alena ValšováProjekt byl zaměřen v souladu s Plánem realizace strategického záměru vzdělávací a tvůrčí činnosti VŠCHT Praha na rozvoj pedagogických kompetencí studentů učitelství a těch mladých akademických pracovníků a doktorandů, kteří se připravují na získání pedagogické kvalifikace.
Smyslem je zvýšení kvality přípravy učitelů v programech poskytovaných Ústavem učitelství a humanitních věd s využitím nástroje Teaching Style Inventory (Grasha, 1996, 2002), který dosud nebyl adaptován pro využití v ČR.Dle aktuálních poznatků má styl učitelovy výuky vliv na kvalitu výuky – pedagogickou interakci, volbu vyučovacích metod a forem a v důsledku na průběh a výsledky učení studentů.
Výstupem z projektu je:
A) Česká verze nástroje Teaching Style Inventory, dostupná v online verzi na odkazu:
Na základě vyplnění dotazníku získávají respondenti okamžitou zpětnou vazbu ohledně jejich výukového stylu v podobě přehledných grafů a stručných charakteristik jeho klíčových dimenzí.
B) Metodická příručka Pět výukových stylů učitele: jak je poznávat a rozvíjet, ve které se studující mohou naučit pracovat s nástrojem Teaching Style Inventory (TSI) a porozumět vlastnímu stylu výuky. Na základě zpětné vazby, kterou na svůj výukový styl získají, a prostřednictvím vlastní reflexe se mohou zamyslet nad tím, zda jejich způsob vedení výuky odpovídá vyučovacím cílům, potřebám žáků i povaze předmětu, který vyučují.
Metodika je rozčleněna na několik částí.
- V první části je nastíněno, co je výukový styl a proč je důležité ho poznávat
- Ve druhé části je k dispozici přeložená verze nástroje TSI, kterou si můžete vyplnit (online nebo metodou tužka – papír) a na základě skórovacího klíče vyhodnotit.
- Třetí část ukazuje na konkrétním příkladu z pilotáže, jaké výsledky lze získat a jak je rámcově interpretovat.
- Čtvrtá část nabízí popisy jednotlivých vyučovacích stylů, včetně jejich didaktických aspektů, silných a slabých stránek. Tyto popisy vám poslouží k pochopení podstaty výukových stylů a k následné reflexi vlastní výuky.
- Průběžně jsou v příručce zařazeny aktivity a podněty pro reflexi a zamyšlení nad vlastním výukovým stylem. Pro závěrečnou reflexi je vyčleněna pátá část.
-
-
Test didaktika II. část (otevřené otázky)